Wednesday, July 9, 2008

Chinese vs malays


Kita tahu yang dalam menjalankan sebuah perniagaan sedikit modal diperlukan untuk kita membuat perniagaan bagi mendapatkan keuntungan. MAJORITI ..orang melayu mendapat keuntungan hasil dari perniagaan tersebut sama juga dengan apa yang diperolehi oleh bangsa lain.

Ya betul..orang melayu membuat pelaburan hasil dari keuntungan syarikat tersebut...TET API mereka melabur dengan membeli kereta mata belalang, pergi cuti2x malaysia,kawin lagi satu, dan lain2x lagi yang merugikan.Kita tidak memaksimakan keuntungan mereka dengan membuat pelaburan yang menguntungkan.

Sebenarnya, kerugian kita dalam menjalankan perniagaan sama juga kerugian yang dialami oleh bangsa lain. Masalahnya sekarang...apa bila kita rugi, kita menggunakan untung yang telah berlalu untuk menampung kerugian tersebut sehingga ada yang mengambil kredit ( pinjaman ), mengharapkan award projek yang besar, mengambil simpanan peribadi masing3x, gadaikan barang kemas dan lain²x lagi. Tetapi..kalau bangsa lain...mereka telah menjana keuntungan mereka dengan dengan berlipat kali ganda...dan mereka dapat menampung kerugian tersebut dengan mempunyai baki keuntungan yang berlipat kali ganda...

Ada beran nak komen?

No comments: