Saturday, January 24, 2009

Rumah Tradisional Melayu Melaka


Kalo korang datang Melaka jangan lupe korang singgah kat rumah seperti di atas. Ape alamatnya? Er..aku pun tak tahu details alamatnya. Tapi kalo korang perigi hang tuah kat duyung korang jalan ke area belakang skit. Comprem akan jumpe rumah macam nie. Kalo tak jumpa tue..tanyalah kepada makcik yang jual barang area situ.

Ape eh best rumah nie eh?

Ha..nie la yang nak habaq kat chek...Sure korang pernah dengan loteng kan? Sblm nie aku banyak kali da dengan loteng nie...Tapi haram aku tak pernah masuk... Kalo korang usha kat bawah..adalah tangga menuju ke loteng. Curam oo tangga nie..


Ha..gambar kat bawah nie plak..adalah angle biler aku berada kat atas loteng.


Ape eh ada dalam loteng tue eh? Ha..bagus soalan tue (ewah... ). So..dalam loteng yg kat rumah nie ada sebijik katil pelamin.

Ikut dari sumber yang aku perolehi, loteng nie..antara tujuan utama nie..kalo orang nak datang meminang diorang bleh jadikan port loteng nie...untuk usha rombongan datang meminang. Kat situlah awek terloncat2x penuh kesukaan sebab ada orang nak sunting..

Ikutkan lagi sumber...kalo sape2x nak nyorokkan diri, kat atas nie lah diorang nyorok. Tarik tangga naik ke loteng. Mesti orang tak perasan kalo masuk dalam rumah..tapi rumah kosong takde orang. Mana taknya..empunya rumah nyorok dalam loteng...

Kalo korang terbaca artikel aku pasal Villa Sentosa ( http://theministryofmind.blogspot.com/2009/01/villa-sentosa.html ) tangga dalam rumah tue pun ada macam dalam rumah sinie. Usha gambo kat bawah.

No comments: