Wednesday, January 7, 2009

Apa yang dikatakan umat ISLAM

Kita gah mengatakan bahawa al-quran itu hebat..al-quran itu mukjizat, berpengetahuan tinggi dll...Kalo kita mengatakan kita ISLAM sudah tentu kita beramal dengan kitab tersebut.
Dan sudah tentu individu yang otai terhadap kehebatan al-quran itu hebat setidak-tidaknya dari ilmunya.Katakan 5% muslim dalam dunia ini adalah hebat ilmu pengetahuan dalam al-quran.
Dan hebat mereka itu adalah merupakan golongan yang lebih maju dari segala individu sezamannya.

Betul tak teori aku nie..kalo betul..teruskan membaca ayat dibawah.

Dan individu yang kita katakan 5% itu terus mengarus perdanakan kehebatan mereka terhadap komuniti sekeliling mereka. Tidak kisahlah..jiran mereka, rakan mereka, sahabat handai yang dekat dengan mereka dll.

Dan terus membentuk komuniti manusia yang lebih hebat dari mana2x komuniti manusia yg lain.kalo ikutkan teori yg aku cakapkan tadi..bolehlah digambarkan dengan rajah dibawah.Warna oren mewakili 5% individu dalam dunia yang tinggi ilmunya yang beramal al-quran termasuklah komuniti yang disebutkan diatas.

Biru pula adalah kelompok manusia yang kurang sedikit menjadikan alquran sebagai teras pengetahuannya. dan bolehlah menambahkan warna lain ditingkat bawah piramid tersebut bagi menggambarkan kurangnya sandaran al-quran sebagai teras utama pengetahuan.



Lalu boleh dikatakan kelompok manusia yang dikatakan 100% pengetahuanya adalah berteraskan al-quran adalah berada diatas mana-mana kelompok manusia yang lain. Dan dikatakan umat manusia yang paling hebat.

Tetapi benarkah itu berlaku? Kalau tak.....bermakna kita sebenarnya makin jauh dan terus jauh dari al-quran. Benarkah? Tepuk dada tanya selera.

2 comments:

Anonymous said...

senang citer camni la..

ada satu periuk..warna putih tapi jelaga yang melekat tu dah berlapis-lapis

kemudian datangla sorang bawak pemberus periuk dengan niat nak memutihkan kembali tempat berjelaga..

baru je dia nak tenyeh..datang lagi sorang cakap jelaga tu tak payah buang..dah cukup cantik, nanti kalau tonyoh ble kasi periuk tu menipis.

jadi terpaksala mamat tu tak kikis periuk tu walaupun dia nampak jelaga tu kasi semak mata..

p/s: sengaja aku berkias..ada paham ka..hehe

hrmk said...

haram aku tak faham......... :P