Friday, May 15, 2009

Otak aku

Teman mempunyai seketul otak kat dalam kepala.
Dari segi gambaran fizikalnya..otak teman berlingkar2x dalam kepala macam gambar kat bawah.



Tetapi sehingga ke hari ini, teman masih tak tahu berapa peratuskan teman telah gunakan otak teman untuk menjalani kehidupan seharian. Korang tahukah cammane nak ukur kadar penggunaan otak dalam kepala itu. Kalau tahu..sila beritahu yea..

Kalo korang usha gambo kat atas ... korang akan dapati ..otak ini terbahagi kepada 2. Teman rasa ...ramai tahu pasal otak ini terbahagi kepada 2 ini. Jadi tak payah lah teman nak beritahu..sebab..teman pun tak arif sangat..kwang3x..

Tapi..dalam entry ini, teman bukanlah nak cite pasal otak. Teman nak berkongsi ape yang bermain dalam otak teman nie... nak cite pasal case study teman.ahaks..

Dalam kehidupan kita, benda yang paling power sekali ialah otak..setuju ke..tak? Kalau otak ini diuruskan dengan betul, i think..marvelous thing will be happen. Jauh dari apa yang kita dapat gambarkan seperti yang berlaku sekarang.

Bila dah berumur 30 tahun ini, teman dapat simpulkan beberapa perkara tentang penggunaan otak teman nie.

Waktu teman kecik, kadar penggunaan otak teman menggunakan lebih otak kanan. Kerana..teman telah diajar untuk melukis...dan mampu melukis. Bidang seni lukis dan tampak menjadi favourite teman. Sehingga ke sekolah menengah ( form 3 ), bidang tersebut menjadi bidang yg amat digemari. Hasil yang paling jelas dan membanggakan sekali ialah, teman dan rakan2x yang lain telah meninggalkan karya seni lukis di salah sebuah dinding di sekolah teman. Rugi je tak snap hasil kiteorang, kalo tak bleh tempek kat sinie untuk tunjukkan hasil kat korang.

Maksudnye..sejak dari teman lahir sehingga ke umur 15 tahun ( tempoh : 15 tahun ), teman lebih menggunakan otak kanan.

Bile masuk form 4 iaitu dalam kelas sains, dengan penggunaan otak kanan, teman agak lembap untuk capture ape yang diajar. Hasilnye..untuk subjek matematik tambahan, serius.... dalam kad kemajuan... warna merah aje yang mewarnai atas kertas tersebut. Sengal bukan?

So, sejak dari form 4 sehinggalah ke umur 30 tahun ( tempoh : 15 tahun ) teman telah menggunakan lebih otak kiri kerana..sehingga masuk U pun teman dipupuk untuk berfikir logik kerana ...teman belajo sains komputer ( ahaks.. sapa yang tahu course nie..sure tahu cammane logiknye bila perlu berfikir ).

Jadii.....

Secara bestnye, otak teman nie telah menggunakan otak kiri dan kanan. Cite tak bestnye... sepanjang teman hidup... penggunaan otak tersebut tidak seimbang. 15 tahun pertama kehidupan..teman lebih guna otak kanan... dan 15 tahun berikutnya...teman guna otak kiri plak.

15 tahun...iskh..lama tue..

Jadi... setelah munasabah diri sejenak depan pc nie.. setelah congak2x apa yang teman hadapi, teman masih tidak menggunakan sehampir 100% otak teman ini. Kalo dari congak2xnye..teman hanya gunakan 1% aje kot..kekuatan otak teman ini.

Dari segi kehidupannye..terpaksalah teman mengikuti kehidupan dengan sistem sedia ada. Dari segi ekonominye...dari segi makan dan minum..dari segi kerjayanya.

Dari segi negaranya.. human kapitalnye ( rujuk kepada teman sendiri ) masih tiada konfiden untuk memaju negara agar dapat pergi lebih maju dan jauh. Kerana teman adalah generasi yang bakal memimpin negara ( entahlah...teman selalu dengar pucuk pimpinan dulu dan hingga sekarang melaung2xkan slogan lebih kurang begini rupa )

Setelah menjalani kehidupan selama 30 tahun.. ada elemen2x yang kurang positif hinggap kepada diri teman seperti..kurang keyakinan diri untuk bebas dan berdiri atas diri sendiri.

Yeaa..... teman rasa...inilah faktor utama yang mengekang teman untuk pergi lebih jauh. Dan ditambah2x buruk lagi..faktor luaran yang sentiasa dimomokkan oleh orang lain yang kurang keyakinan diri..turut membantutkan teman untuk lebih yakin diri... dan berdiri atas diri sendiri.

Maybe jugak..selama teman hidup..15 tahun pertama..sistem pendidikan tidak formal ( pendidikan dari parents ) lebih dominasi input teman.. 15 tahun keduanya...pendidikan formal lebih menguasai gerak kerja otak teman menyebabkan teman kurang keyakinan diri kot..

Last2x ...teman duduk tercongok depan pc..tulis blog pada tika ini ( 15 Mei 09 : 7.50 pagi )..ahaks..

Gamaknye..otak diorang pun sama gak sebab tak guna hampir 100% secara seimbang.

Dalam k-ekonomi, elemen kreativiti dan inovasi masih lagi wujud diatas kertas ( sape la mamat yang letak word2x dlm kertas nie eh? ). Takat tulis atas kertas aje kot..sebab nak nampak gempak dan dibayar dengan harga yang agak lumayan aje kot..

Hasilnya jugak bile tidak menggunakan otak secara seimbang... perkara2x sempit berlaku dalam kehidupan seperti bergaduh pasal politik, bergaduh pasal duit, bergaduh pasal curang sana curang sinie.. bergaduh pasal tanah, bergaduh dengan jiran sebelah dll yang korang bleh pikirkan sendiri.

Jadi... disebabkan takmo cite panjang lebar.. teman mencari2x seorang mentor/kawan yang hidup pada tika ini yang mampu shootkan teman untuk pergi lebih jauh dengan gunakan otak secara seimbang dan hampir 100% digunakan.

7 comments:

eiza in the house.. said...

salam..
n3 yg menarik nie..
teman pun sama jugak tak beberape nak mahir bab otak nie..
ape kata kamu g rujuk pada yg pakar..
tak pun g cari org yg cemerlang, gemilang dan terbilang kat opis kamu tu..
utk minta pndpt beliau..
cmner, ok tak?

Minister Of Mind said...

gracias..kerana tinggalkan komen..
orang laen plak..ape pendapat?

cipuas said...

bang, lepas ni bt kisah EsOFAGUS plak...:D ok ka?
ate, nak jadi kontraktor kena ler cari yg pakar bab2 nie..tanya nuha, jwb mn yg tau jer la.. :D
kalu nak tau lebih lanjut, nuha ler kenalkan ngan org lempOr.. En. Mior..dia senior dlm kerja2 kontraktor..

zara said...

Otak mengendalikan fungsi yang berbeda-beda. Seseorang yang ingin berjaya di dalam hidupnya perlu mengawal minda terpendam yang dianugerahkan oleh Allah kepadanya agar menjadi lebih positif. Jangan fikirkan gagal tapi fikirkan kejayaan, jangan fikirkan keburukan tapi fikirkan kebaikan.

Untung mengimbangkan otak, mula-mula target projek apa yang hendak dibuat. Contoh seperti berikut:
1.Buit duit dengan cacing tanah
2.Buat duit dengan Foto
3.Buat duit dengan cenderamata – homemade
4.Buit duit menjadi ejen insurans
5.Menjadi Penulis
6.Menjadi cikgu tuisyen
7.Ternak Kambing dan macam-macam lagi.
Kemudian baca buku-buku motivasi mengenai perkara di atas untuk berjaya. Insya-Allah keseluruhan otak akan berfungsi ligat.

Minister Of Mind said...

oOoooo...baru pakcik tahoo..

eiza in the house.. said...

oo den pun baru tau nie ha..
sweet x jadi pengembala kambing..ngeh3

Minister Of Mind said...

eiza in the house<- sweet aje..