Tuesday, May 26, 2009

Yahudi di Iran.

Baru je lepas tengok rancangan "Don't Tell My Mother" di Astro pagi2x buta.

For me..i think it is a good documentary. Sorang mamat pegi menjelajah negara2x seperti Bosnia dan Iran sebagai contoh.

Anyway... teman baru je lepas tengok mamat tue pegi round2x Iran. Tue pun nak hujung2x rancangan.

Ada yang menarik dan hendak dikongsikan dalam entry kali ini.

Kita semua maklum bahawa agama teras di Iran adalah Islam. Sapa tak kenal mamat dalam gambar kat bawah



Seseorang yang lantang mengkritik dasar Israel yang tak sudah2x menumpahkan darah di tebing barat.

Tetapi..tahukah korang semua... di Iran itu sendiri yang kita pikirkan komunitinya pakai purdah dan sebagainya yang kita pikirkan kuat dengan Islam itu sendiri... tinggal penduduk Yahudi terbesar yang bergembira tinggal di negara Iran bercampur gaul dengan penduduk2x yang lain.

Erkk...pelik bukan. Kebebasan kehidupan mereka dalam kehidupan seharian langsung tiada diskriminasi. Rumah ibadat diorang...ada 25 di Tehran. Even mereka mempunyai kitab taurat ... Dalam kedudukan politik pula, wakil mewakili bangsa Yahudi diberikan tempat di dalam parlimen seperti parlimen di Malaysia. Dalam bidang perniagaan, takda diskriminasi langsung. Mereka bebas untuk melakukan apa sahaja di bumi Iran. Even wakil yahudi parlimen itu tidak setuju langsung dengan apa yang dilakukan oleh Israel.

Sah...teman mmg duduk di katak bawah tempurung. Manakan tidak.... kalau sebut sahaja orang Yahudi..ada perasaan benci meluap2x kepada mereka seperti bencinya kerana mereka ganyang penduduk palestine.

Tak silap teman..kerajaan Malaysia haramkan orang Yahudi untuk datang ke Malaysia. Erkk?? Negara iran yang kita anggap Islam itu sendiri takde masalah dengan penduduk yahudi... kenapa kita pula mengamalkan double standard. betulkan persepsi teman tentang perenggan ini.

Kita kat belah nusantara ini sendiri..meletakkan persepsi negatif jika sebut pasal Yahudi. Sebut je yahudi..muka kita akan "senget".

Nampak sangat media barat mencanang sesuatu yang tidak betul dengan Iran. Dan kita di Malaysia ..dok nganga aje apa yang disuapkan oleh media mereka.

Aduh...nampaknya teman kena mengembara di bumi ini untuk menyumbangkan pengetahuan orang Melayu yang memakai songkok / berbaju Melayu. Ada sapa2x nak sponsor??

8 comments:

Aidy Shahiezad said...

kan bagus kalo semua negara pun begitu... hidup tanpa sebarang prejudis dan aman damai...

nunjimmimya said...

camni la...
yahoo d (baca: "dengan satu perkataan") adalah satu bangsa yang terkenal dengan tipu daya..
sememangnya kita ada satu bangsa di tanah tumpah darah kita yang lebih kurang sama sikapnya dengan bangsa tersebut..
tujuan tidak diberi peluang menetap/menginap/mastautin adalah untuk mengelakkan perkara yang tak elok berlaku..

contoh.....
err...
tak perlu letak kot..
nanti ramai yang bunyi :)

nurmieliasyaza said...

itulah..sama macam pakcik makcik kat pelusuk kampung..bila sebut arab mereka akan ingat semuanya Islam..bila tengok rancangan arab kat astro baru tau ada macam macam arab...tentang yahudi tu..rasanya malaysia haramkan orang yahudi israel je kot..tak taulah kalau semua yahudi kita haram..salam ziarah..

en_me said...

hi abang minister teww.. me blog hop dr umah akak zara aluwi iteww.. salammms

Born Of Truth said...

berapa banyak nak mintak sponser tue. . . RM1 cukup tak.

zara said...

born of truth... sehinggit mana cukup... nak beli nasik lemak sebungkus pun dah sehinggit setengah skrang. Habis tu tak yah nak minum ke...

Dengan mengamalkan sikap berpesan-pesan kepada yang terdekat dengan kita sudah memadai. Bila sudah berpesan-pesan seterusnya, maka akan tersebarlah pesanan itu.

Apa yang dikatakan oleh nunjumminya ada benarnya.

sahaini ahmad safian said...

السلام عليکم ورحمةلله وبرکاته

Yeop, aku bersetuju dengan komentar dari nunjimmimya

Lebih mudah elak.

Lagipun resolusi sebegitu lebih baik daripada timbulnya kebanjiran mereka di Malaysia.

Walau bagaimanapun, masih ada lagi bangsa Yahudi di Malaysia. Jika pernah terbaca, ada tanah perkuburan yahudi di pulau pinang. Malah ada isu Rabi Yahudi mengahwinkan seorang anak gadis melayu dengan seroang pemuda hindu satu ketika dahulu.

والله اعلم

Minister Of Mind said...

waich..ramainye yang komen