Tuesday, February 24, 2009

Penangan Ekonomi

Unjuran dari artikel teman http://theministryofmind.blogspot.com/2009/02/analisa-perkembangan-ekonomi-malaysia.html


Sabtu lepas teman sembang dengan pakcik teman. Beliau nie keja kilang kat area Bangi. For my suprise, beliau pun hampir2x nak kena VSS sebanyak RM70 k. Nasib baik UNION kilang beliau fight balik bagi orang2x senasib macam beliau. Dan....beliau kembali kerja.

Menurut beliau, ramai pekerja diberhentikan dan di VSS kan. Antara kilang yang membuat tindakan kejam itu adalah dari pengilangan produk elektronik. Kilang yang stabil adalah dari pengilangan produk makanan dan perubatan.

Ada member pakcik teman nie beritahu, kat kilang dia sahaja dari 16 buah mesin yang beroperasi dulu, difahamkan pihak pengurusan akan menjalankan 6 buah mesin sahaja.

Antara yang menarik lagi ialah ramai yang kena VSS meneruskan pencarian mereka dengan berniaga seperti buka kedai burger, bawak van sekolah dll. Ramai antara mereka yang berniaga GAGAL dalam perniagaan kerana atas faktor berikut:

1. Sekadar mengikut kawan kerana tiada keyakinan.
2. Kompetensi mereka adalah expert dalam bidang production, bukan dalam area keusahawanan.

Jadi, teman merasa kecewa dengan apa yang berlaku sekarang ini kerana ianya melibatkan 'orang kita'. Boleh tak kalau kita bayangkan jika kita berada di tempat mereka. Hendak2x lagi kepada mereka yang mempunyai anak. Jerih bukan??

Selesakah kita????

5 comments:

Aidy Shahiezad said...

teman masih tak selesa lagik...
kroje pun kontrak lagi neh...

hrmk said...

ate, hang pulun keja tue aje ke?

Aidy Shahiezad said...

teman cube juge kroje len, tp blum rezeki gamaknya... ;)

Anonymous said...

Kalau sudah terpaksa menerima VSS, anggaplah ianya satu dugaan dan cabaran. Masih belum tertutup lagi pintu rezeki itu. Gunakan wang pampasan itu sewajarnya. Jadilah usahawan IKS. Ada banyak ruang cabang bidang tersebut. Setiap kawasan ada JKKK sendiri, rujuk kepada mereka dan daftar diri.

Sesiapa saja ada impian. Dreams were a big part of our reality. It's really just up to you. If you have a dream to be realised. Here's just what you have to do. You should look out for life's chances. Get better at the things that you do. Work hard at improving yourself. Make yourself the best of all. To live your dream and make it come true. Never give up, you can and will do it. Have that attitude and you'll never rue it.Good luck!

hrmk said...

waa...best yul ayat akak kite sorang nie...

good motivation