Tuesday, April 7, 2009

Keimanan

(Apesal la pagi2x nie teman dah berceramah..ahaks )

Adakah rukun iman itu hanya sekadar percaya sahaja? Jawapan yang comprem teman jawabkan adalah TIDAK.

Kalo korang skodeng surah Al-Fat-h ayat [4] disebutkan:

(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Kalo korang skodeng surah Al-Nahl ayat
[102] disebutkan

Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu diturunkan oleh Ruhul Qudus (Jibril) dari Tuhanmu dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat, untuk meneguhkan iman orang-orang yang beriman, dan untuk menjadi hidayah petunjuk serta berita yang mengembirakan bagi orang-orang Islam.

Kalo nak ikutkan ayat dlm kedua2x surah tue.... tuhan sebutkan "supaya mereka bertambah iman" dan " meneguhkan iman orang-orang yang beriman". Itulah dalilnya perlu kita semua meningkatkan iman.

Tapi..cammana nak meningkatkan iman?? Kalo dari jawapan peribadi teman... mudah aje... kena start dari sebarang persoalan dan ditambah pula dengan rempah ratus pemikiran.

Mudah bukan... :D

( apesal teman post artikel macam ini ...adehh.. )

No comments: