Tuesday, April 7, 2009

Yom Kippur

Ape la menatang Yom Kippur nie yea..nama orang ke? Dah roper nama shasi kapur je....

Teman nak mengajak korang semua fokus ke isu Palastine.

Sememangnya pengetahuan teman terbatas pasal isu kat sana. Terima kasih kepada Astro kerana memberi input yang lebih banyak pasal pengetahuan dunia.

Anyway,....mengikut sejarahnya ..si Israel nie bukan takat pergi tembak orang palestin. Tetapi mereka juga telah berperang ( naik tank & helikopter ) dengan negara jiran diorang iaitu Mesir aka Egypt.

Peperangan ini dinamakan Yom Kippur

Dlm peperangan itu, nampaknya ..Israel telah bertemu buku dan ruas iaitu ketenteraan lawan ketenteraan. orang kite kata "one by one".

Kalo kita tengok kat Palestine, ada ke orang palestine berperang dengan hanya gunakan batu. Dan secara logiknya, tembok yang Israel bina bukan setakat untuk melindungi negara diorang dari orang palestine yang acapkali tembak pakai roket cokia tue.. tetapi juga dari negara2x yang lebih besar seperti Mesir. Dan mereka tahu sejarah itu...

Aku jugak yang dok kat malaysia nie masih sengal kerana kurangnya pengetahuan pasal sejarah dunia. Kite aje yang marah pasal peristiwa cinonet kat dlm palestin. Kalo kita buka minda dan increase pengetahuan...mungkin cara yang lebih padu dan bijak dapat diadakan.

3 comments:

Safirul Amar said...

Yom kippur tu nama pejuang yang terkorban ke?:)

Minister Of Mind said...

Yom Kippur tue adalah perkataan yahudi yang sama erti dengan bulan ramadan atau bulan suci bagi orang yahudi.

zara said...

Yom Kippur..hari paling suci bagi masyarakat yahudi. Semasa orang Yahudi merayakan Yom Kippur.. tentera Mesir dan Syria menggempur sempadan negara itu di Bukit Golan. Mereka tidak menyangka akan menghadapi serangan daripada umat Islam yang sedang berpuasa.

Itu lah Qada' dan Qadar Allah SWT. Kalau yahudi dah pupus ketika itu, dunia pun mungkin dah sampai ke penghujung kerana masa itu US mengugut hendak gugur bom atom atas Mesir.