Tuesday, March 10, 2009

Kenape 'Leaders' Gagal Untuk Memotivasikan Orang

Punca besar kehilangan produktiviti dalam organisasi ialah gagal dalam memotivasikan orangnya. Dalam organisasi di Malaysia, lebih daripada 87% gagal dalam meningkatkan moral kakitangannya. Selebihnya, hanya 10% dari syarikat tersebut mampu mengekalkan motivasi secara tetap.

Banyak sebab mengapa kaedah motivasi dalam organisasi gagal. Banyak program peningkatan motivasi dalam organisasi lebih membawa keburukan dari kebaikan. Lebih daripada 300 organsasi di Asia, kita mengenalpasti 6 kekurangan implementasi motivasi iaitu:

  1. Tiada objektif yang boleh diukur
  2. Sistem Pengurusan Kemajuan yang tidak jelas
  3. Menidakkan disiplin sebagai salah satu bentuk motivasi
  4. Praktis "leadership" yang tidak adil.
  5. menganggap motivasi sebagai projek "one-off"
  6. Tidak menyentuh punca utama bagi masalah moral
4. Praktis "leadership" yang tidak adil.

Salah satu sebab am mengapa menyebabkan moral kakitangan yang rendah adalah ketidakadilan praktis leadership. Ada banyak ketidakadilan praktis leadership dalam organisasi. Favouritism adalah merupakan ketidakadilan praktis leadership dan sudah tentu kaedah bagi demoralise kakitangan dan menyebabkan tahap produktiviti yang lemah. Oleh yang sedemkian, leaders, yang mana biased dalam mengukur prestasi dan memberi reward kepada invididu berdasarkan mereka suka individu tersebut berbanding prestasi, sebenarnya mengamalkan favouritism.


6. Tidak menyentuh punca utama bagi masalah moral

Selalunya leaders menganalisa penyebab prestasi kerja yang lemah dengan salah tafsir dan memberikan solution yang ineffective untuk settlekan masalah tersebut.

ada 4 punca kenapa manusia berprestasi lemah :

  • Mereka tidak tahu apa yg patut dibuat.Selalunya disebabkan arah tuju yang tidak jelas dan komunikasi yang lemah, manusia keliru atas apa yang perlu mereka buat.
  • Mereka tidak tahu buat. Leaders dalam organisasi selalunya kerja terburu2x dan sediakan masa yang singkat bagi melatih dan mengajar kakitangannya. Oleh yang sedemikian, kakitangan tidak boleh melakukan tugasan dengan baik, bukan mereka tidak mahu buat, tetapi mereka tidak tahu bagaimana. Mereka kurang pengetahuan, skil dan pengalaman. Tanpa bimbingan yang baik, prestasi mereka hancus.
  • Mereka tidak tahu mengapa kenapa mereka perlu lakukan tugas yang diberi. Mereka tidak tahu rasional tersirat untuk tugasan itu. Selalunya, mereka akan menyoalkan yang bukanlah mereka yang patut melaksanakan tugas. sepatutnya orang lain. Selepas mereka terima tugas tersebut, mereka akan kurang komitmen dan tugasan kurang berkualiti.
  • Ada halangan di luar kawalan mereka. Prestasi kakitangan akan menjadi sukar disebabkan banyak halangan dalam tempat kerja, diluar kawalan mereka. Sebagai contoh, budget yang tidak cukup, tiada bantuan pihak pengurusan dan kerap menukar hala tuju, dimana akan affect prestasi kerja.

Terjemahan kasar daripada majalah Management Jul-Sep 2008 Vol. 43 No 3. m/s 43

4 comments:

Aidy Shahiezad said...

betul.. betul.. betul...
teman sokong sangat...

mcm teman, teman tau ape yg teman nak buat dlm keje teman... kekadang yg bukan keje teman pn, teman buat gak... cma, kalo dapat bos motivate ckit lg chantek... nie da start bosan da neh... huhuhu...

hrmk said...

hang ambik la certified ape2x...increase your knowledge.takde la bosan sangat

Nani said...

Favouritism dan kepentingan sendiri tu agak2 sama tak?

cthnya:
A diberi reward sedangkan B tidak kerana A boleh memberi keuntungan peribadi sang ketua sedangkan B tidak bermakna apa2 kecuali kerja.

Owh! ku sangat benci kronism dan yang seangkatan dengannya.

hrmk said...

Favouritism dan kepentingan sendiri tu agak2 sama tak? <- sama..

that's mean..your organization is under figure 87%. ;D.

Salah satu kekangan bagi menjadikan negara kita maju.