Sunday, March 8, 2009

Man Laksa : Analisa

Mungkin ramai antara kita dah tengok cite man laksa. Bagi teman, dah banyak kali jugak lah teman nengok cite tersebut.

Mungkin ramai diantara kalangan pembaca blog teman ini setuju bahawa cite nie ntahapehape ntah.. banyak tak logik dari logiknya. Sebagai contoh, scene mat kilau terbang nyanyikan cik mek molek.

Kalo sape2x yang tengok sehingga ke akhir filem tersebut, mmg lah patut cite tue banyak tak logik kerana..........hanyalah angan2x di sepanjang cite tersebut.

Bagi teman....apa yang penerbit/pengarah filem tersebut cuba sampaikan dalam filem tersebut adalah bagi mengimbau kembali nastolgia orang dulu2x tentang suasana kemeriahan 'fun fair' yang dianggap amatlah 'best event' pada waktu tersebut. Maklumlah ...peringkat kampung.

Ianya bersifat local made filem.Hanya orang yang telah melalui zaman/event tersebut akan tersenyum apabila melihat filem tersebut.Masakan tidak, lagu2x lama diputar kembali melalui cerita Man Laksa. Bagi generasi baru seperti saya, apa yang ditayangkan dalam filem tersebut akan terpinga2x melihat apa yang dipaparkan.

Walaupun , teman ini orang kuala...tapi pada zaman 80an, teman tak pernah melalui event tersebut. Dan tak tahu langsung yang adanya event sebegitu berlaku di kampung talang.

Tahniah diucapkan melalui blog ini kepada penerbit/pengarah filem kerana menghasilkan filem garapan idea orang kita dulu2x untuk tatapan generasi akan datang.

Bagi sape2x yang tak pernah tengok cite Man Laksa , dibawah adalah sedutan dari filem tersebut.



Sekian,


Sumber gambar diambil : http://zahir.selampitz.com/wordpress/index.php/archive/review-man-laksa/

5 comments:

aurikelsan said...

i really enjoy man laksa..xpyh nk peningkan kepala dgn pelbagai teori yg sarat, xd sakit telinga nk dgr bunyi mcm2 senjata, bnyk lagu2 & scene yg blh buat kita tersenyum..

walaupun bnyk yg xlogik & nmpk mcm ntah hape2 tp saye rasa film mcm nie lbh didekat dihatiku..huhuhu

senyumlah..senyumlah..

aurikelsan said...

oh,ya..satu lagi yg sye paling suka: zombie kg pisang...hahahaha

kalau tensen2 msti g bukak laptop nak layan citer nie....

hrmk said...

mike orang kuale ke?

aurikelsan said...

org kuale?idokk le..tp mak teman & family mak teman asalnya dari kg gajah perak..maybe tue le kot yg buat teman gemor bebenor ngn karya mat khalid esp ZMP

hrmk said...

oo.itoo macham ka..