Thursday, April 2, 2009

Demi Masa & Unit Trust

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.

Al-Ashr (Q-103)

Teman tak pasti kenapa tuhan bersumpah "demi masa". Kenape eh?

Tapi..ayat nie teman amat cukup minat ( ayat tak hafal pun..adeh.. ). Kalo ikutkan ayat tue..teman rasa mmg benarlah apa yang terkandung dlm Al-Quran tue..

Bile teman buat unit trust nie, baru nampak jelas skit kekaburan teman yang dulunya..pakai baca aje..pahamnye idok... ( kata korang....lawei..mamat nie nak promote unit trust rupanya.. )

Dengan buat unit trust nie..ayat tersebut diterjemahkan dengan tindakan yang teman lakukan.

Kalau sapa2x yang paham unit trust nie.... nilai ringgit yang diperolehi adalah berdasarkan masa. Katakan si A simpan masa tahun 1970...tak sama dengan si B yang simpan pada tahun 2000.Lagi teruk kalo sape2x yang tak simpan. Nilai masa itu terbazir begitu saja.So..sapa yang tak simpan itu..mmg mematuhi standard piawai yang tuhan bagi kitab al-quran suruh baca.............dan jangan lupa PAHAMKAN..... ( eleh..kita orang laen..dia tue.. ).

Disebabkan sudah terang lagikan bersuluh..teman pun menyimpan sedikit $ bagi mengelakkan standard piawai nie terkena kat teman.

Orang kata..masa itu berlalu..setiap saat ..masa telah habis digunakan. Bagi kebanyakan orang..."dah abis abes le".. buat ape nak dipikiorkan.

Dan..teman ambil langkah inisiatif bagi mengadakan blog. Kerana setiap saat atau setiap perkara yang telah berlalu, teman rekodkan dlm blog ini untuk kutipan sisa2x masa yang telah berlalu pada masa2x yang akan datang.

Sekurang2x..masa yang berlalu tidak membazir begitu sahaja.

Kata atas nie adalah graf mewakili masa berkadar terus dengan jangka hayat kita ( maksud kasarnya..masuk kubor ar.. ).

Semakin masa meningkat, saja je teman hightlightkan lebih merah sebelah kiri graf kerana nak ingatkan teman.....dah kritikal sangat la tue.....

Gitulah kiranya....Demi Masa...

Ada komen yang bleh topup entry nie.....amat dialu2xkan untuk pengetahuan dan awareness teman..

2 comments:

Toto said...

Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.

Minister Of Mind said...

er..nape highlight tue...